بازدید 40331

فوت مرتضی پاشایی زیرپوست شهر را نشان داد

کد خبر: ۴۴۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۰ 17 November 2014
جمهوری اسلامی نوشت:

اتفاقاتي كه ديروز در تشييع جنازه يك خواننده جوان در تهران افتاد، نشان داد رسانه ملي در نوع خبررساني موارد حساس با مهارت عمل نمي‌كند، مديريت شهري تهران نمي‌تواند وقايع غيرمنتظره را به درستي مديريت كند و در كار مسئولاني كه وظيفه پيش‌بيني رويدادها را برعهده دارند نيز كاستي‌هائي وجود دارد.

اين واقعيت كه ديروز خيابان‌هاي مركزي تهران تا ظهر قفل بودند، مشكلات زيادي براي مردم پيش آمد و عده‌اي توانستند شرايط غيرعادي پديد آورند، نشان مي‌دهد زير پوست شهر چيزهایي وجود دارد كه بايد به آنها با دقت توجه شود. 

در همین حال مصطفی عابدی در سرمقاله شهروند نوشت:

واکنشی که از سوی جامعه نسبت به درگذشت خواننده جوان سبک پاپ رخ داد برای بسیاری غیرمنتظره بود و به همین دلیل هم دیده شد که در توصیف این واقعه از کلماتی استفاده کردند که حیرت و نامنتظره بودن برداشت آنان از رویداد را می‌رساند. و جالب این‌که برخی هم فورا درصدد تحلیل و توصیف آن برآمدند درحالی‌که آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. این تحلیل‌ها هم از نوع تحلیل‌های سیاسی است و کسانی که تا روز انتخابات پیش‌بینی پیروزی یک نفر را می‌کردند ولی وقتی با نتیجه متفاوتی مواجه می‌شوند به‌جای پرداختن به اشتباهات تحلیلی قبلی خود دوباره با همان منطق قبلی موقعیت جدید را تحلیل می‌کنند! در مورد این پدیده باید قدری تامل و صبر کرد تا به شناخت دقیق‌تری رسید، تا آن زمان ذکر چند نکته مفید است و می‌تواند راهگشای نگاه ما باشد.

- اولین مسأله این است که تا کی می‌توانیم هر روز با یک پدیده نامنتظره مواجه شویم؟ چرا به این موضوع نمی‌پردازیم که رفتارهای نامنتظره به این دلیل رخ می‌دهد که به آن رفتارها در شرایط عادی مجال بروز داده نمی‌شده و لذا از نظر ناظر اجتماعی پنهان مانده است ولی هنگامی که فرصت بروز پیدا می‌کند از جایی سر می‌زند که قابل محاسبه نبوده است مثل افزایش فشار داخل مخزنی است که درِ آن بسته باشد طبعا دیر یا زود از ضعیف‌ترین محل منفجر و فوران خواهد کرد. متاسفانه این آسیب‌شناسی مورد توجه دست‌اندرکاران نیست و باید نگران بود که رفتار نامنتظره در نوبت بعد از کجا و چگونه بروز یافته و ما نیز دوباره دچار تعجب شویم.

- نکته بسیار مهم دیگر این‌که به دلیل طبیعی نبودن روندهای اجتماعی ما، هر اتفاقی ظرفیت این را دارد که به سرعت به موضوعی فراتر از اصل همان پدیده تبدیل شود و درنتیجه پدیده‌های جامعه ما با حاشیه‌هایی بزرگتر از متن پدیده روبه‌رو می‌شوند. این فوت نیز نشان داد نکات حاشیه‌ای آن بر اصل ماجرا سایه افکنده است و حاشیه‌سازی به‌طور طبیعی جریان امور را منحرف می‌کند. بخشی از این وضع به دلیل فعالیت فضای مجازی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی مستقل از حکومت است که بعضا هم غیرمسئولانه عمل می‌کنند و شواهدش در چند ماه گذشته بارها دیده شده است. به نظر می‌رسد که باید درباره این نکته هم بررسی شود و در سیاست‌های رسانه‌ای موجود تجدیدنظر اساسی کنیم. آمدن ریاست جدید برای صداوسیما فرصت مناسبی برای طرح این نکته است.

- رفتار مردم در این مورد خاص تا حدی اثرپذیر از عواملی چند مثل جوان بودن و مرگ بر اثر بیماری لاعلاج است؛ خوش صدایی به همراه موارد فوق ترکیبی را ایجاد می‌کند که حس همدردی را در مخاطبان ایجاد می‌کند. البته نحوه مواجهه تلویزیون ایران با مسأله وی از تابستان گذشته در شکل‌گیری این وضع موثر بوده است. فراموش نکنیم که ابراز واکنش احساسی نسبت به چهره‌ها به‌ویژه چهره‌های هنری در همه دنیا وجود دارد ولی در ایران امکان بروز آن نبوده است. یک نمونه آن در تشییع‌جنازه محمدعلی فردین دیده شد. ولی از آن‌جا که در این مورد خاص سیاست‌های رسمی هم در پی بهره‌برداری از واکنش‌ها بود لذا نادانسته و یا ناخواسته در میدان بازی نسل جوانی قرارگرفت که از این طریق در پی اثبات موجودیت خویش است.

 یکی از مدیران باسابقه آموزش و پرورش تعریف کرد که در روز شنبه در دبیرستان دخترانه‌ای در جنوب شهر حضور داشته و اکثریت آنان با چهره‌های غمگین و با چشمانی سرخ شده از گریه به او اعتراض کرده‌اند که چرا شما وقتی کسی از خودتان می‌میرد برنامه های ویژه تدارک می‌بینید ولی به ما حتی اجازه نمی‌دهید مدرسه را تعطیل  کنیم و به تشییع جنازه فرد محبوبمان برویم؟ این دوگانگی ساختن میان خود با نسل پدران خویش، چیزی نیست جز کوشش برای اثبات خویشتن به‌عنوان نسل جوان در برابر پدرانی که همیشه با معیارهای خود رفتار و ارزش‌های جوانانش را قضاوت و داوری کرده است. آیا همه اینها برای درس‌گیری و تجدیدنظر در سیاست‌های رسانه‌ای و میان نسلی کافی نیست؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۳
انتشار یافته: ۳۵
در شهرستان ها هم عصر به همین منوال بود. ای کاش مسیولان ذیربط جهت حال افراد و مردم، احساست مردم را کنترل کرده و طوری برنامه ریزی میکردند که هیچ ترافیکی در سطح شهر ها رخ نداده و مراسم به نحو احسنت برگزار شود و نه با بی نظمی انجام گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
بی نظمی و حق الناس شدن! چند نفر تو مسیر ترافیک تو آمبولانس مردن؟؟؟ اینا رو همین مردمی باید جواب بدن که رفتند از عکس گرفتن و فیلم گرفتن عقب نیفتند! مردم ما لیاقت تکنولوژی ندارن
از یک جهت خوب بود که مسئولان شهری و ....مورد مطالعه قرار دهند و آماده تر از قبل باشند.
والا همچين غيرمنتظره هم نبود. آقايون عادت به برنامه ريزي ندارن و كلا هر چه پيش آيد خوش آيد...
در اين رابطه من پيشنهاداتي براي شهرداري تهران دارم:
1- از آنجا که عوامل نيروي انتظامي از ساعت تقريبا 6:30 در خيابانهاي اطراف حضور داشتند شهرداري با تمام تجهيزات در اين گونه موارد بايد حاضر باشد.
2- من به عنوان يک شاهد مي ديدم که موتورسواران مسافرکش براي رفتن به بهشت زهرا تا 30 هزار تومان هم طلب مي کردند. لذا شهرداري بايد ضمن اطلاع رساني براي استفاده از اتوبوس و حرکت ويژه مترو، وسايل حمل و نقل عمومي را به درستي مديريت کند.
3- عدم فروش طرح روزانه، مسدود کردن مسيرهاي ورودي به محل مراسم، در نظر گرفتن پارکينگهاي مناسب و در نظر گرفتن مسيرهاي جايگزين و يا استفاده از خطوط ويژه اتوبوس براي حرکت خودروهاي شخصي از ديگر راه حلهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
البته شهرداری چنین کارهایی رابرای برخی افرادانجام می دهد
مثلا باید چه میکردند؟
جمله کلی گفتن که هنر نیست
پیشنهاد تان را بگوئید.
چه ايرادي داره؟ تا حالا به دلايل مختلف ديگه خيابانهاي تهران قفل بود، ديروز بخاطر تشيع جنازه يك هم وطن .
پاسخ ها
ایرانی1
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
خدايش رحمت كند . اما اين يا هرمورد ديگر دليل نميشود خيابانها قفل شود . خداي نخواسته اگر همان وقت يه مورد اورژانسي واسه خودت يا نزديكانت پيش ميومد ونميتونستي ماشين ببري يا اورژانس يا آتش نشاني خبر كني ... باز هم اينطوري ميگفتي؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
احسنت، انگار بقیه روزها چه گلی سر مملکت زدند که یکشنبه نتونستند!!! البته فکری بحال حوادث اورژانسی باید بشود.
به این میگن مراسم خودجوش....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
به این میگین مراسم فیلم گیران و عکس گیران خودجوش!!!!!!!!!!!!!!!! آبرو هرچی ایرانیه بردن دیروز عقده ای ها!
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
300 تا پیام بفقط برای خود من اومد... که بیایید تالار وحدت...
رفقام هم بودن... من هم رفتم.... اون آخرش هم یه کم شعار سیاسی دادن ولی خداوکیلی کل جمعیت حواسشون بود ماجرا سیاسی نشه...
سلام و با احترام به روح آن هنرمند فقید. از همه کسانی که دغدغه ایشان و هنر و یا انسانیت را دارند خواهش میکنم برایشان فاتحه و نماز بخوانند. در حال حاضر این بهترین کار برای ایشان است.
چرا شما وقتی کسی از خودتان می‌میرد برنامه های ویژه تدارک می‌بینید ولی به ما حتی اجازه نمی‌دهید مدرسه را تعطیل کنیم و به تشییع جنازه فرد محبوبمان برویم؟
دوستان گرامی الن بحث اصلی نقد و آسیب شناسی مدیریت فرهنگی کشور هست ترافیک و شهرداری فرع قضیه است.
بنظر شما شهرداری چه کاری میتوانست برا این سیل جمعیت انجام دهد؟؟؟ بحث سر فلسفه تشکیل این گردهمایی عظیم بود که مطمئنا تمام این افراد دوستدار آن مرحوم نبودند.
بی برنامگی مسئولان تعجب ندارد. اگر از آنها برنامه ای دیدید حتما تعجب کنید .
مترو روز یکشنبه یکی از شلوغ ترین وبی نظم ترین روزها بود. البته این خاصیت مترو ایرانه
نشان داد که مردم چه فکر میکنند
دیشب ساعت 7 شب رفتم سوپری سر کوچه خرید کنم. دیدم اونجا خانمهای فانتری در خصوص شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم پاشایی به هم فخر می فروشند. خیلی خنده ام گرفته بود که کسی ابراز ناراحتی و غم و اندوه نمی کرد و این کار را به عنوان یک کار کلاسدار به رخ هم می کشیدند. حساب کردم و با لبخند آمدم خانه.
عزیزانِ اظهار کننده ، بهتر است ابتدا در باره مدیریت شهری صحبت کنیم بعد به ابعاد دیگر قضیه همین چند وقت پیش بود درانتهای شب قطار مترو از حرکت ایستاد شهرداری نتوانست چند اتوبوس برای رها شدگان بلاتکلیف ، انان را نجات دهد
خوب اومدي . موافقم . كاملاً خودجوش
علاوه بر این، حضور جوانان پیام روشنی داشت: که آنها به موسیقی علاقمند هستند و محدودیت بیش از اندازه در این حوزه شایسته نیست.
بله ديگه وقتي فرهنگ معنويت تغيير پيدا ميكنه يك حواننده ميشه ارزشمند و اين يعني دنيا پرستي!
حالا مگه چی شده چه اتفاق خاصی افتاد همیشه هیچ چیزی روجای خودش نبوده ان روزم بخاطر اون عزیز خیابانها بسته بشه چرخ مملکت که نمی ایست یا دنیا به اخر نمیرسه .
هنوز خوب است که در ایام عاشورا جمعیت تخلیه انرژی شده بود وگر نه خیلی خیلی از این شلوغ تر می شد انرژی تخلیه نشده جوانان را جدی بگیریم
درود بر شما بخاطر این تحلیل دقیق و شجاعانه
در این شهر ما یعنی زاهدان با وجود نبودن اینگونه مراسم ، به دلیل نبودن برنامه و روزمرگی همیشه شهر قفل شده است
به نظرم مسولان باید با مردم باشند همین
واقعا احمقانه بود...
مرحوم پاشایی را خدا بیامرزد... من اصلا او را نمیشناسم ... اما رفتار یک عده واقعا تعجب بر انگیزه...
برخی چه انتظاری دارند؟! که مسئولین وظایف خود را کنار بگذارند به این چیزها بپردازند؟! به نظر من صدا و سیما هم بیش از حد به این موضوع پرداخته..

باز هم میگم من اصلا ایشانت را نمیشناسم.. و از خدا هم طلب غفران و آمرزش برایش دارم.. اما به جای اینهمه حاشیه درست کردن.. اگر هوادارانش خیلی او را دوست داشتند... بروند برایش نماز بخوانند و خیرات کنند...

اینکه مثلا عده‌ای از مردم میخواهند دلیل موجهی نیست... شاید یک عده بخواهند که یک رفتار قبیح دینی در جامعه فراگیر باشد... آیا باید به آن تن داد؟!
این که میگن "ببین با کیا شدیم اینقدر میلیون نفر" بیراه نیست.
نسلی که علاقه مندی هاش هیچ جا دیده نمیشه در هر فرصتی برای ابراز وجود استفاده میکنه قابل توجه مسئولین بی عیب و نقص کشورمون،راستی مرتضی چقدر خوب بودی که رفتنت هم خیلی حرف داشت.
قابل توجه نمایندگان مردم: اکثریت این است! ببینید نسل جوان چه میخواهد. مثل مرتضی محبوب باشید
عزای عمومی یعنی این، نه اینکه سه روز عزای عمومی اعلام کنند و مردم بروند مسافرت. می خواهید بپذیرید یا نپذیرید.خواسته مردم آنچیزی نیست که صدا و سیما یکسره تبلیغ می کند خواسته مردم آنچیزی است که در خیابانهای تهران و شهرهای دیگر اتفاق افتاد اما مسئولان آنرا نمی بینند و یا وانمود می کنند که ندیدند اما ندیدن آنها دلیل بر نبودن آن نیست
ای بابا مگه هر روز یک هنرمند می میره حالا چیزی نشده این مردم که همیشه از کار فراریند این روز هم یکی از همان روزها فقط باید سران حکومت بدانند که جلوی هر چیزی که گرفته شود بشذت مورد توجه قرار می گیرد به یاد خودشان در دوران شاه بیفتند.....حالا هی جلوی موسیقی را بگیرید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست