تهران-ایسکانیوز: قطب الدین صادقی نویسنده، پژوهشگر و مدرس تئاتر  از چاپ 30 جلد کتاب توسط نشر قطره در زمینه تئاتر خبر داد.

دکتر قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان، پژوهشگر و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری ایسکانیوز از چاپ 30 جلد کتاب تخصصی در زمینه تئاتر خبر داد و در اینباره گفت: طبق روال گذشته و در راستای همکاری قبلی که با انتشارات قطره داشتم با کمک بهترین مترجمان کشور 30 جلد کتاب در زمینه تئاتر ترجمه شده است.

صادقی در ادامه گفت: کتابهای ترجمه شده پس از دریافت مجوز از وزارت ارشاد مراحل بعدی این روند را طی می کنند تا به دست علاقمندان و اهالی تئاتر برسند.

این مدرس تئاتر که نظارت بر چاپ مجموعه آثار ذکر شده را به عهده دارد در ادامه گفت: از میان کتابهای در دست چاپ تنها دو کتاب را ترجمه کرده ام و ترجیحم این بوده با کمک گرفتن از مترجمان دیگر سطح کیفی کتاب ها را ارتقاء دهم.

گفتنی است پیش از این نیز مجموعه دیگری از کتابهای تخصصی تئاتر با عنوان "تئاتر امروز جهان" با نظارت دکتر قطب الدین صادقی توسط انتشارات قطره به چاپ رسیده است.

تعداد کتابهای این مجموعه 37 عنوان بوده و تعدادی از عناوین کتابهای ترجمه شده به شرح زیر است: "آموزش پانتومیم" نوشته مارک اشتولزنبرگ ، استانیسلاوسکی(زندگی و دستاورد کاگردان بزرگ تئاتر) نوشته ایوانوونا پولیا وا النا ، "کالبدشناسی درام" نوشته مارجوری بولتون ، "نشانه شناسی تئاتر و درام" نوشته کرالام، "دراماتورژی تیاتر و نمایش رادیویی" نوشته گوتففرید مولر، نقدها و نوشته ها درباره تئاتر" نوشته رولان بارت، "بررسی آثار پینتر" نوشته مارتین اسلین ، "بسوی تئاتر بی چیز" نوشته یرژی گرتوفسکی و...

قطب الدین صادقی از میان کتابهای چاپ شده توسط  نشر قطره  تنها یک کتاب را با عنوان "بیان بدنی بازیگر" نوشته کلود شالاگیه را ترجمه کرده است.

کارگردان نمایش "سحوری" در پاسخ به این سوال که چرا از میان کتابهای چاپ شده تنها یک کتاب را ترجمه کرده است گفت: نظارت بر چاپ کتابهای تخصصی تئاتر تمرکز بالایی می طلبد و علاوه بر این برای اینکه تصور نشود من به تنهایی حوزه ترجمه را قبضه کرده ام  خیلی راغب نبوده ام در زمینه ترجمه این کتابها فعال باشم.

علیرضا خمسه، یدالله آقاعباسی، روزبه حسینی، کیاسا ناظریان، کیومرث مرادی، عباس شادروان، ناصر آقایی تعدادی از فعالان عرصه تئاتر هستند که با اشراف بر این هنر به ترجمه کتابهای این مجموعه اقدام کرده اند.

 

 
کد خبر: 62075

وب گردی

وب گردی